Wygoda musi kosztować
Wynajem samochodów. Jakie konkretne korzyści daje zlecenie tzw. zarządzania autem przez zewnętrzną firmę?
O jedną trzecią – do 93 tys. – wzrosła w ubiegłym roku liczba samochodów posiadanych przez firmy oferujące tzw. wynajem długoterminowy. Ta specyficzna usługa stanowi połączenie leasingu ze stałą opieką serwisową. W zamian za miesięczną ratę przedsiębiorstwo dostaje możliwość praktycznie dowolnego wykorzystania samochodu, a na dodatek nie musi się martwić, co zrobić w razie awarii lub wypadku. Po prostu zgłasza ten fakt właścicielowi, czyli firmie wynajmującej i otrzymuje w zamian pojazd zastępczy, a czasem całkiem nowe auto.
Ta wygoda musi kosztować, więc trzyletni czynsz za taką usługę bywa czasem równy kwocie, jaką trzeba byłoby wydać na zakup pojazdów. Mimo tego jesienią 2007 r. Poczta Polska zdecydowała się płacić dziennie 732 złote za korzystanie z sześciu małych furgonetek do przewozu pieniędzy.Trzyletni kontrakt z francuską firmą Fraikin kosztuje tyle, ile zakup takich pojazdów. Nie trzeba jednak płacić za ubezpieczenie i naprawy samochodów, a większe usterki nie spowodują przerw w pracy, bo podstawiony będzie pojazd zastępczy.
Zdaniem Edyty Wasiluk z Daimler Fleet Management, jednej z największych w Polsce firm oferujących wynajem, przedsiębiorcy wciąż nie doceniają finansowych korzyści, jakie daje korzystanie z tej usługi. Po zakończeniu kontraktu firma ma przecież możliwość odkupienia używanego pojazdu za cenę przeważnie o połowę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta