Mniej piwa w Rosji
W piątek kurs akcji duńskiego browaru Carlsberg spadł na parkiecie w Kopenhadze o 6,20 proc., do 325 koron, a obroty wyniosły 3,5 mln koron.
Była to reakcja na doniesienia spółki o słabszej sprzedaży w Rosji, która jest jednym z kluczowych dla duńskiego browaru rynków. Mniejszy apetyt Rosjan na piwo był spowodowany kiepską pogodą w ostatnim kwartale.
Spółka poinformowała, że wolumen spożycia piwa w III kwartale 2008 r. był niższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, ale zysk operacyjny w tym roku był wyższy niż w ubiegłym. Prognoza Carlsberga dotycząca rosyjskiego rynku piwa zakłada, że rynek wzrośnie o 1 – 2 proc. w całym 2008 r. Duński browar kontroluje 37 proc. piwnego rynku w Rosji, który w odróżnieniu od rynków Wielkiej Brytanii, Francji czy Danii nadal rośnie.W tym roku Carlsberg razem z Heinekenem kupił brytyjski Scottish & Newcastle za 7,8 mld funtów. Dało to koncernowi kontrolę nad wschodnioeuropejskimi oddziałami Baltic Beverages Holding, w tym nad największym rosyjskim browarem OAO Baltika Breweries.