Czytelnicy pytają, GPP odpowiada - Nie odpowiadasz za nieodebrane świadectwo
Pracownik po rozwiązaniu z nim umowy o pracę nie odebrał świadectwa pracy. Nie wynikało to z niedopatrzenia pracodawcy. Ten bowiem poinformował podwładnego, że dokument jest do odbioru w dziale kadr. Pracodawca wysłał więc świadectwo na adres, jaki figurował w aktach osobowych pracownika. Okazało się, że jest nieaktualny. Czy w takiej sytuacji pracodawca jest zwolniony od odpowiedzialności za niewydanie świadectwa pracy?
Tak.Jeżeli pracownik nie zgłasza się po odbiór świadectwa pracy, mimo że ma taką sposobność, ani nie upoważnia nikogo do jego odbioru, a także nie informuje pracodawcy o tym, w jaki sposób i dokąd ten dokument ma być dostarczony, to pracodawca prawidłowo postępuje, wysyłając świadectwo na ostatni znany mu adres pracownika. Jeżeli okaże się nieaktualny, jak w opisywanym przypadku, a pracodawca nie zna nowego adresu, pod którym przebywa były podwładny, to jest zwolniony od odpowiedzialności za niewydanie świadectwa pracy. Wówczas bowiem niewykonanie tego obowiązku następuje z powodu naruszenia przez pracownika ciążącej na nim powinności współdziałania z pracodawcą w wykonaniu zobowiązania. Wskazuje na to art. 354 § 2 kodeksu cywilnego w związku z art. 300 kodeksu pracy. A zatem wystarczy, gdy w takim wypadku pracodawca sporządzony dokument złoży w aktach osobowych pracownika.
Podstawa prawna:
– art. 354 kodeksu cywilnego (DzU z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.)


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)