Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Informacje

03 kwietnia 1996 | Gazeta | RK

Informacje

5

NR 80(4334) 3 kwietnia 1996

ANALIZY--OPINIE --KOMENTARZE

Wybory do Sejmu i Senatu odbędą się w przyszłym roku. Po ostatnich wyborach prezydenckich będzie to kolejna próba sił o wielkim znaczeniu dla Polski. Warto zatem przyjrzeć się obowiązującym ordynacjom wyborczym. Obie ordynacje -- większościowa do Senatu oraz proporcjonalna do Sejmu mają swoje osobliwości orazwady i w różny sposób wpływają one na wyniki wyborów.

Ordynacja wyborcza do Sejmu

Ordynacja ta -- zastosowana w roku 1993 -- mocno preferuje większe ugrupowania, co sprawiło, że poza Sejmem znalazło się większość ugrupowań solidarnościowych i prawicowych.

Ordynacja ta ma pewne wady. Dwie są najpoważniejsze.

1. Czy ordynacja do Sejmu narusza konstytucyjną zasadę równości?

Do podziału jest 460 mandatów -- z tego 391 mandatów przypada na listy okręgowe, a 69 mandatów na listy ogólnopolskie. Mandaty z list okręgowych dzieli się w okręgach wyborczych. Kraj podzielony jest na 52 okręgi, które z reguły pokrywają się z województwami (wyjątkiem są województwa: warszawskie, które jest podzielone na 2 okręgi, i katowickie, które podzielone jest na 3 okręgi) . Okręgi wyborcze do Sejmu są różnej wielkości. Ilustruje to tabela...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 716

Spis treści
Zamów abonament