Jak trzeba rozliczyć zakończenie działalności gospodarczej
Przedsiębiorca, który zamyka firmę, płaci VAT od towarów, których nie zdoła wcześniej sprzedać. Musi także opodatkować posiadane środki trwałe. Warto więc rozważyć, czy nie bardziej opłacalna jest sprzedaż majątku przed zakończeniem biznesu
Zgodnie z art. 14 ustawy o VAT po rozwiązaniu spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, podlegają opodatkowaniu VAT. Zasada ta ma także zastosowanie w sytuacji zaprzestania przez osobę fizyczną (spełniającą kryteria podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT) wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Konieczne zgłoszenie
Stosuje się wtedy art. 96 ust. 6 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, jeśli przedsiębiorca zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, musi zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego. Zgłoszenie to jest podstawą do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT. Powiadomienia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika dokonuje jego następca prawny. W sytuacji gdy zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu nie zostało zgłoszone, urząd skarbowy wykreśla podatnika z rejestru z urzędu.
Wystarczy dziesięć miesięcy przerwy
Warto pamiętać, że czasem VAT związany z likwidacją firmy trzeba odprowadzić, nawet jeśli podatnik formalnie jej nie wyrejestrował. Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o VAT musi zapłacić go przedsiębiorca (osoba fizyczna), który nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez dziesięć miesięcy....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta