Promocja fasoli czy innych lokalnych wyrobów nie jest zadaniem publicznym
Związki międzygminne mogą być tworzone w celu wspólnego wykonywania przez samorządy lokalne zadań publicznych. Promocja produktów regionalnych nie służy tym celom
Zasady tworzenia związków i porozumień międzygminnych określają przepisy ustawy o samorządzie gminnym (art. 64 – 75, dalej: u.s.g.). Decyzję w tej sprawie podejmują rady gmin zainteresowane wspólnym wykonywaniem zadań publicznych.
Cechą charakterystyczną takiej organizacji jest ograniczony krąg podmiotów, które mogą w niej uczestniczyć. Jedynie bowiem gminy mogą taki związek utworzyć. Mogą to być natomiast zarówno gminy wiejskie, miejsko-wiejskie, jak i miasta, w tym miasta na prawach powiatu.
Te ostatnie mogą tworzyć i uczestniczyć w związkach międzygminnych, ale tylko w zakresie, w jakim realizują one zadania gminne, a nie powiatowe.
Związek międzygminny jest podmiotem celowym. Nie oznacza to jednak, że tworzące go samorządy wspólnie realizują zadania publiczne.
Jak podkreśla K. Bandarzewski, wspólne wykonywanie zadań publicznych przez związek należy rozumieć jako uzgodnione powierzenie zadań gminy na rzecz związku, który zadania te będzie realizował we własnym imieniu i własnym zakresie (komentarz do art. 64, www.lexpolonica.pl).
Wszystko w statucie
Związkowi międzygminnemu mogą zostać przekazane do realizacji wszystkie zadania publiczne gmin,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta