Zgoda rady na zwolnienie radnego powinna zapaść w terminie 30 dni
Aby zwolnić pracownika, który jest jednocześnie radnym, np. w gminie, pracodawca powinien uzyskać zgodę organu stanowiącego tej jednostki. Zaniechanie wydania rozstrzygnięcia w terminie oznacza zgodę
Przepisy samorządowych ustaw ustrojowych zapewniają radnym gmin, powiatów i województw ochronę. Jak bowiem stanowi art. 25 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
Mandat radnego daje również inne przywileje.
Pracodawca ma obowiązek zwolnić pracownika – radnego – z obowiązku świadczenia pracy w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów rady.
Nie może również ot, tak sobie wręczyć mu wypowiedzenia. Jak wynika bowiem z treści art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem.
Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
Aby wyrazić zgodę rady na rozwiązanie z radnym stosunku pracy, jak również aby takiej zgody odmówić, konieczne jest podjęcie przez radę (sejmik) stosownej uchwały. Należy pamiętać, że radni nie mogą jej podjąć w dowolnym, dogodnym dla...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta