Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Pod skrzydłami LOT

05 stycznia 2011 | Samoloty i ludzie | Andrzej Glass
Powstały w 1929 roku LOT szybko powiększał siatkę połączeń i zdobywał klientów
źródło: NAC
Powstały w 1929 roku LOT szybko powiększał siatkę połączeń i zdobywał klientów
Junkers F-13 przed budynkiem lotniska na warszawskim Mokotowie
źródło: Archiwum autora
Junkers F-13 przed budynkiem lotniska na warszawskim Mokotowie
Kupione w 1935 r.  douglasy DC-2  były chlubą LOT
źródło: Archiwum autora
Kupione w 1935 r. douglasy DC-2 były chlubą LOT
Okęcie – na pierwszym planie junkers LOT, w głębi lockheed Electra British Airways
źródło: Archiwum autora
Okęcie – na pierwszym planie junkers LOT, w głębi lockheed Electra British Airways
Pasażerowie w poczekalni lotniska Okęcie, rok 1937
źródło: Archiwum autora
Pasażerowie w poczekalni lotniska Okęcie, rok 1937
Siatka połączeń LOT
źródło: Rzeczpospolita
Siatka połączeń LOT
Pierwszy plakat LOT, projektu artysty grafika Tadeusza Gronowskiego
źródło: Archiwum autora
Pierwszy plakat LOT, projektu artysty grafika Tadeusza Gronowskiego
Trójsilnikowy, 15-miejscowy junkers Ju 52 podczas  otwarcia połączenia do Budapesztu 1 lipca 1938 roku
źródło: Archiwum autora
Trójsilnikowy, 15-miejscowy junkers Ju 52 podczas otwarcia połączenia do Budapesztu 1 lipca 1938 roku
Minister spraw zagranicznych Józef Beck wraca z podróży służbowej
źródło: NAC
Minister spraw zagranicznych Józef Beck wraca z podróży służbowej
Marszałkowa Piłsudska  z córkami też korzystała  z usług LOT
źródło: Archiwum autora
Marszałkowa Piłsudska z córkami też korzystała z usług LOT

Trzeba przewieźć przedsiębiorcę z Poznania do Warszawy, dyplomatę za granicę, a może czekoladki Wedla do Lwowa? Proszę bardzo – nowy polski przewoźnik LOT potrafił sprostać każdemu zadaniu

Początki lotnictwa cywilnego w niepodległej Polsce były skromne. Wiosną 1921 roku w młodym państwie francuskie linie lotnicze uruchomiły połączenie Warszawy z Paryżem przez Pragę i Strasburg. Zabierające po dwóch pasażerów samoloty kursowały dwa razy w tygodniu. W ciągu roku udało im się przewieźć około 200 osób.

Testament zostawiłem w szufladzie

Pierwsze polskie przedsiębiorstwo przewozów lotniczych powstało do celów doraźnych. Był to Aerotarg powołany na Międzynarodowe Targi Poznańskie w 1921 roku, który podczas dziesięciu dni targów przetransportował około 100 pasażerów między Warszawą i Gdańskiem a Poznaniem. Wypożyczył do tego celu z Gdańska niemieckie samoloty Junkers F-13.

Rok później polscy przedsiębiorcy naftowi utworzyli spółkę Polska Linia Lotnicza Aerolloyd, która we wrześniu połączyła Warszawę z Gdańskiem, a w 1923 roku – z Krakowem i Lwowem. Aerolloyd zakupił popularne wówczas junkersy F-13 zabierające po czterech pasażerów i zatrudnił niemieckich pilotów.

W 1925 roku, w wyniku niemiecko-polskiej wojny celnej, Aerolloyd wymienił personel na polski i zmienił nazwę na Aerolot. Otworzył też pierwszą polską linię zagraniczną – do Wiednia. W tym samym roku Aerolotowi przybyła konkurencja – w Poznaniu powstało Towarzystwo Komunikacji Lotniczej Aero, które zakupiło we Francji pięć...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8819

Spis treści
Zamów abonament