Kiedy zamawiający ma większą swobodę w decydowaniu
Po spełnieniu ściśle określonych przesłanek dokonywanie zakupów od własnych jednostek organizacyjnych może następować z pominięciem procedur zamówień publicznych
W obrocie gospodarczym, w szczególności w wyniku procesu restrukturyzacji spółek, dochodzi często do wydzielenia określonych zakresów działalności gospodarczej danego przedsiębiorcy do spółek zależnych.
Spółki zależne prowadzą działalność gospodarczą, bazując w dużej mierze na zamówieniach udzielanych przez spółki dominujące, będące niekiedy podmiotami zamawiającymi w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych (ustawa pzp).
Przy spełnieniu ściśle określonych przesłanek dokonywanie przez przedsiębiorstwa zakupów od własnych jednostek organizacyjnych może następować z pominięciem procedur zamówień publicznych.
Zasady udzielania zamówień publicznych w ramach jednostek powiązanych różnią się od zamówień udzielanych podmiotom wewnętrznym (zamówienia wewnętrzne, zamówienia in house). W obecnym stanie prawnym instytucja zamawiająca może użyć wewnętrznych zasobów do wykonywania zadań publicznych lub zawrzeć umowę z odrębnym przedsiębiorcą w wyniku przetargu.
Odnosząc się do zamówień wewnętrznych, stosownie do art. 4 pkt 13 ustawy pzp zamawiający może udzielić zamówienia publicznego na usługi z wyłączeniem zastosowania procedur określonych w ustawie pzp.
Może tak być, gdy zamówienie udzielane jest instytucji gospodarki budżetowej przez organ władzy publicznej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta