Jak wykorzystać abonenta
Konkurencja na rynku usług internetowych oraz telewizyjnych jest w bezprawny sposób hamowana przez znanych dostawców mediów – zwraca uwagę prawnik.
Operatorzy świadczący takie usługi w celu pozyskania dużej liczby odbiorców stosują bowiem niedozwolone praktyki, lekceważąc chronione prawem interesy konsumentów, a także łamiąc podstawowe zasady Kodeksu cywilnego.
W jaki sposób? Otóż ignorując wywodzącą się z kodeksu cywilnego generalną regułę, że nie można w żaden sposób ograniczyć prawa kontrahenta do wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieokreślony.
Dla operatorów bez znaczenia pozostaje ta oczywista prawda, że w przypadku umów bezterminowych obowiązujące przepisy wykluczają możliwość zastrzeżenia odpłatności za świadczenia niespełnione, a więc za usługi, które byłyby przez operatora świadczone, gdyby konsument nie wypowiedział umowy.
Umowa terminowa w ramach bezterminowej?
Operator i konsument powinni określić czas trwania stosunku prawnego, a więc ustalić, czy umowę zawierają na czas nieokreślony, czy też z góry oznaczają termin jej trwania. Kodeks cywilny przewiduje, że można ją zawierać na czas oznaczony i nieoznaczony. O tym, czy umowa została zawarta na czas nieoznaczony, czy też oznaczony i jaki jest termin wypowiedzenia, powinny decydować jej jednoznaczne postanowienia.
Niestety, czasami operatorzy zajmują się dostarczaniem nie tyle mediów, co negatywnych emocji, pokrętnie interpretując postanowienia umów dotyczące czasu ich trwania....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta