Polskie firmy zdobywają nowe zagraniczne rynki
Rodzime spółki odważniej wychodzą poza Europę: do Azji, Afryki czy Ameryki Łacińskiej.
Jeszcze dwa lata temu nasze firmy sprzedawały towary warte ponad 10 mld euro do 111 krajów świata. W ubiegłym roku były już 124 takie rynki zbytu – wynika z informacji przygotowanej przez Ministerstwo Gospodarki. Okazuje się, że przy 3,8-proc. wzroście eksportu łącznie (do prawie 142 mld euro) najbardziej przyspieszyła sprzedaż do krajów Ameryki Łacińskiej (17,6 proc.), Afryki (16,6 proc.) i Azji (12,2 proc.). Co prawda wartość eksportu do krajów z tych kontynentów (11,9 mld euro) to wciąż tylko ułamek tego, co polskie firmy wysyłają do państw europejskich (125,8 mld euro), ale warto podkreślić, że w skali roku wzrosła prawie o 1,5 mld euro.
W Europie liderami zwyżki naszej sprzedaży zagranicznej (procentowo i wartościowo) są Rosja i Ukraina, gdzie eksport wzrósł o ponad 25 i 21 proc. Rosja w ciągu roku prześcignęła Włochy i jest piątym rynkiem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta