Ostrożnie do przodu
Sytuacja wśród przewoźników i firm logistycznych jest zaskakująco dobra. Przedsiębiorcy poprawiają wyniki i liczą na większe obroty.
Chociaż w ostatnich miesiącach duże koncerny logistyczne otwierały nowe magazyny (Raben w Sosnowcu, Schenker w Gdańsku, Dachser w Pruszkowie i Gdańsku), to jednak nie była to rozbudowa sieci, lecz zastępowanie starych, drogich w eksploatacji obiektów nowymi. – Będziemy rozwijać się organicznie, a inwestycje będą miały na celu ulepszenie procesów i redukcję kosztów – zapewnia prezes Raben Group Ewald Raben. Dodaje, że firma nie przewiduje przejęć. – Sygnały na najbliższe 12–24 miesiące nie są zbyt dobre i chociaż jestem optymistą, nie mam pewności, jak rozwinie się sytuacja w Europie. Zastanawiające są m.in. sygnały płynące z niemieckiej branży samochodowej. Jeśli tam nastąpi stagnacja, my z pewnością to odczujemy – przypuszcza Raben.
Ostrożny w ocenie sytuacji jest także prezes Dachser Polska Grzegorz Lichocik. – Naszych pięciu największych klientów zmniejszyło obroty o 20 proc. Nas to nie dotknęło, bo pozyskaliśmy nowych i przychody firmy w ostatnim roku wzrosły – zapewnia Lichocik. O tym, jak trudny jest rynek, świadczą także wyniki spółki Pekaes. W pierwszym kwartale roku giełdowemu Pekaesowi przychody spadły o blisko 9 proc., do 118,4 mln zł. Dyrektor spedycji całopojazdowej w Pekaesie Janusz Nóżka tłumaczy, że powodem była przedłużająca się zima. – Wyraźne ożywienie nastąpiło dopiero w kwietniu i utrzymało się w maju – dodaje.
Nie każdy jednak miał powody do narzekania. –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta