Kolejowe korytarze żeglugi
Porty Morza Północnego planują wspólnie z kolejarzami dostarczać azjatyckie towary do Europy Wschodniej.
Według najnowszego raportu Colliers International z drugiego kwartału br. wśród dziesięciu najważniejszych centrów logistycznych Europy na pierwszym miejscu znalazł się Dusseldorf, za nim Antwerpia, Rotterdam, Bruksela i Hamburg. Większość z nich to morskie porty, których obroty rosną dzięki sprowadzanym z Azji kontenerom. Zarządy portów wpadły na prosty pomysł dalszego zwiększenia przeładunków i jednocześnie skorzystania z unijnych dopłat: chcą dostarczać do Europy Wschodniej kontenery kolejami za pomocą unijnych subwencji. Na przewozy liczy Freightliner, który przejął ERS Railways, przewoźnika Maersk Line.
Tak powstał m.in. korytarz nr 8 w sieci europejskich kolejowych korytarzy towarowych, stworzonej na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 913/2010 z 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy. Celem rozporządzenia nr 913/2010 jest „podniesienie atrakcyjności międzynarodowych kolejowych przewozów towarowych, m.in. poprzez ich rozwój pod kątem zdolności przepustowej infrastruktury i jej stanu technicznego".
Polskie Ministerstwo Transportu uważa, że „wdrożenie tego typu zarządzanych przez struktury ponadnarodowe korytarzy towarowych w Europie przyczyni się m.in. do wzrostu roli zarządców, właścicieli terminali towarowych oraz przewoźników kolejowych, zwiększenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta