Bez konsumpcji nie ma podatku
Nieodpłatne wydanie drukowanych materiałów reklamowych, nawet jeżeli nie można ich uznać za prezent o małej wartości, nie podlega opodatkowaniu VAT
Taki wniosek płynie z wydawanych ostatnio przez ministra finansów interpretacji indywidualnych. Korzystne dla podatnika stanowisko MF powoduje oszczędności w jego kieszeni: przedsiębiorca nie musi bowiem odprowadzać do urzędu skarbowego VAT z tytułu nieodpłatnych wydań np. katalogów reklamowych.
Jedną z bardzo istotnych zmian w zakresie VAT, która weszła w życie 1 kwietnia 2013 r., było wykreślenie przez ustawodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych z zakresu towarów, których nieodpłatne wydanie nie podlega opodatkowaniu VAT. Nadal poza zakresem opodatkowania pozostały prezenty o małej wartości (tj. prezenty, których wartość nie przekracza 10 zł lub 100 zł, gdy prowadzona jest ewidencja ich wydań) oraz próbki.
Skutki zmiany przepisów
Wydawać by się mogło, że taka zmiana przepisów prowadzi do sytuacji, w której każde nieodpłatne wydanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych będzie podlegało opodatkowaniu, jeżeli ich wartość przekroczy kwotę określoną dla prezentów o małej wartości.
Jednak zgodnie z poglądem prezentowanym przez ministra finansów opodatkowaniu będzie podlegało jedynie przekazanie takich drukowanych materiałów reklamowych, które...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta