Chwalący nie zawsze osiągnie pożądany efekt
Nawet najlepszy program podwyżek i premii nie pomoże, jeśli menedżer nie potrafi docenić wysiłku podwładnych i rzeczowo wskazywać im błędów. Nie tylko uwagi, jak i pochwały, lepiej wygłaszać na osobności.
Polscy szefowie zbyt rzadko wyrażają uznanie i nagradzają za osiągnięte rezultaty – tak wynika z tegorocznego badania firmy doradczo-szkoleniowej Door Group, w którym pracownicy oceniali menedżerów pod względem ich umiejętności budowania zaufania i wiarygodności. Wśród kilkunastu punktów to właśnie kwestia wyrażania uznania i nagród za wyniki wypadła w oczach pracowników najsłabiej. Lepiej ocenili swych szefów pod względem udzielania uczciwej i wartościowej informacji zwrotnej – co może sugerować, że jest to głównie konstruktywna, ale jednak krytyka.
W tym przypadku opinie zatrudnionych są bardzo zgodne z tym, co o swoich kolegach sądzą inni menedżerowie. Inaczej rzecz wygląda z wyrażaniem uznania i nagradzaniem – tutaj szefowie oceniają swych kolegów po fachu dużo lepiej niż sami pracownicy.
Od kogo odchodzą ludzie
Jak jednak twierdzi Piotr Zagdański, dyrektor Działu Badań i Konsultacji Door Group, i tak widać poprawę. Najwyraźniej coraz więcej menedżerów bierze sobie do serca złotą regułę powtarzaną do znudzenia na różnych konferencjach na temat zarządzania i HR – że ludzie przychodzą do firm, a odchodzą od szefów.
Co prawda w ostatnich latach wysokiego bezrobocia i trudnego rynku pracy tych odejść było mniej; obawa przed utratą zatrudnienia skutecznie utrzymywała lojalność ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta