Wielka lotniskowa ofensywa
Na świecie prowadzonych jest dziś ponad 2300 projektów rozbudowy lub budowy portów. Najwięcej – w Europie. Polska też nie zostaje w tyle.
danuta Walewska
Detroit Wayne County Airport, mimo że miasto zbankrutowało, zafundował sobie naziemną kolejkę i ruchome chodniki. Kończy się właśnie inwestycja związana z modernizacją Terminalu 1, który – jak zapewnia „Rzeczpospolitą" dyrektor naczelny PPL Michał Kaczmarek – zostanie udostępniony pasażerom od sezonu letniego, czyli od kwietnia 2015 roku.
Warszawski port ma ambicję obsłużenia w tym roku przynajmniej 11 mln pasażerów i dalszego wzrostu ich liczby na poziomie 5–6 proc. rocznie. Na wzrost, z powodu poprawiających się wyników linii lotniczych, liczą wszystkie porty na świecie. Ale w zamian muszą wydawać pieniądze.
– Pasażerowie oczekują ułatwień w poruszaniu się po lotniskach, chcą się tam czuć bezpiecznie, ale i niechętnie poddają się zaostrzonym kontrolom bezpieczeństwa – mówi Angela Gittens, dyrektor generalna Airport Council International (ACI), organizacji zrzeszającej większość światowych portów lotniczych.
Właśnie z tego powodu lotniska amerykańskie wprowadziły dla najbardziej godnych zaufania pasażerów ułatwienia w kontrolach bezpieczeństwa, na największych lotniskach japońskich i koreańskich nie wymaga się już wyjmowania sprzętu elektronicznego z toreb, a na nowym lotnisku w Delhi, tak samo jak w Niemczech, nie trzeba już zdejmować butów. To także doceniają pasażerowie.
Miliardowe inwestycje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta