Gdy unijni kontrahenci uzgadniają transport łączony
Zanim towary trafią do odbiorcy z innego kraju UE, podmiot inny niż sprzedawca może na nich wykonać usługi, np. wykończeniowe. Takie przerwanie ciągłości przewozu może oznaczać konieczność rejestracji VAT w państwie nabywcy.
Karolina Krąp
Z roku na rok handel wewnątrzwspólnotowy rośnie. Transakcji jest coraz więcej i stają się coraz bardziej złożone. Ma to bezpośredni wpływ na stopień trudności związanych z nimi rozliczeń podatkowych. Jednym z takich problemów są zagadnienia dotyczące VAT, gdy mamy do czynienia z przerwaniem transportu. Takim przypadkiem jest sytuacja, gdy sprzedawca i dostawca towaru uzgadniają transport łączony, polegający na tym, że pierwszy odcinek transportu organizowany jest przez sprzedawcę, a po przekazaniu towarów nabywcy kontynuuje on transport we własnym zakresie. Kolejnym przykładem takiej sytuacji jest czasowy postój towaru w trakcie dostawy w celu wykonania na nim pewnych prac. W praktyce różne kraje unijne mogą odmiennie interpretować takie transakcje, a polscy podatnicy mogą nie być świadomi, że uczestnictwo w nich może wymagać rejestracji podatkowej w kraju kontrahenta.
Organizowany wspólnie
Pierwszym typem transakcji, które wiążą się z przerwaniem transportu, jest sytuacja, w której organizacja transportu międzynarodowego pomiędzy sprzedawcą a finalnym odbiorcą towarów jest podzielona na dwie części:
- pierwszą część organizuje sprzedawca, natomiast
- drugą część zapewnia odbiorca.
Przykład
Spółka A z Niemiec sprzedaje towary spółce B z Polski....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta