Dolar uderza w firmy odzieżowe
Polskie marki nie mogą już podnosić cen, więc spadły im marże.
maciej rudke
LPP, właściciel marek Reserved, Mohito, Cropp, House, Sinsay i Tallinder, w IV kwartale 2015 r. zanotował spadek zysku operacyjnego o 5 proc., do 236 mln zł. I to pomimo zwiększenia przychodów o 12 proc., do 1,58 mld zł.
Droższy import
Głównym powodem gorszych wyników lidera polskiego rynku odzieżowego jest umocnienie o 20 proc. dolara do złotego. LPP prawie całość swojej kolekcji kupuje na Dalekim Wschodzie i płaci w dolarach, więc w ubiegłym roku koszty zakupu wyrażone w złotych znacznie wzrosły.
– W poprzednich latach, kiedy dolar drożał, byliśmy w stanie zrekompensować ten efekt, podnosząc ceny. Teraz nie możemy tego zrobić ze względu na bardzo silną konkurencję ze strony dużych graczy, takich jak Inditex i H&M, ale też platform internetowych – mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP. Firmie zaszkodziło także...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta