Outsourcing to nie tylko oszczędności
Podział obsługi księgowej firmy na część wykonywaną własnymi zasobami i zleconą zewnętrznemu wyspecjalizowanemu podmiotowi może zapobiegać nadużyciom finansowym. Przy takim rozwiązaniu ma miejsce podwójna kontrola operacji.
Outsourcing rozpoczyna się od zrozumienia, jaka jest kluczowa kompetencja firmy, stanowiąca o jej przewadze konkurencyjnej. Innymi słowy, co firma potrafi zrobić lepiej niż inni i na czym powinna się skoncentrować. Taka analiza daje podstawę rozważenia przekazania na zewnątrz części firmowych procesów biznesowych.
Wtedy też zwykle pojawiają się obawy związane z outsourcingiem, dotyczące:
- utraty kontroli nad daną funkcją (np. księgową),
- pogorszenia jakości jej działania,
- wątpliwości, że dany obszar jest zbyt ważny, aby go outsourcować,
- negatywnego odbioru ze strony pracowników i/lub klientów.
Realia natomiast zwykle są takie, że:
- nie następuje utrata kontroli nad danym procesem biznesowym – zmienia się ona z operacyjnego nadzoru na zarządzanie relacjami partnerskimi,
- jakość wyprowadzonego na zewnątrz zakresu działalności firmy jest pochodną wyboru partnera w tym zakresie – dobra decyzja może nawet poprawić efektywność outsourcowanego procesu.
Konieczne jest jednak wytłumaczenie pracownikom, dlaczego optymalizacja działania firmy i polepszenie jej wyników jest niezbędne. Jeśli natomiast chodzi o klientów firmy – to najczęściej konsekwencją outsourcingu jest wzrost efektywności, czego pozytywne skutki klienci doceniają.
Analiza korzyści
Wśród potencjalnych korzyści...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta