Dobra komunikacja usprawnia audyt
Rozmowa | Przepływ informacji na każdym etapie badania pozwala uniknąć opóźnień w tym procesie. O roli współpracy firmy z biegłym mówi Monika Kaczorek, biegły rewident, członek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, w rozmowie z Pawłem Rochowiczem.
Rz: Jak należy zaplanować audyt w firmie?
Monika Kaczorek: Na początek przypomnijmy, że audyt służy sprawdzeniu, czy sprawozdanie finansowe w rzetelny sposób odzwierciedla obraz finansów i majątku firmy. Po podpisaniu umowy o badanie sprawozdania finansowego audytor przygotowuje strategię oraz plan badania, uwzględniając w nich między innymi analizę ryzyka oraz harmonogram swojej pracy. Sporządzając taki plan, trzeba mieć na uwadze, że badanie jest analizą nie tylko sprawozdania finansowego, ale przede wszystkim odzwierciedlonej w nim sytuacji jednostki lub grupy kapitałowej. Należy zatem uwzględnić różne rodzaje ryzyka, które się wiążą z działalnością firmy: łańcuch dostawców, rozproszenie bądź koncentracja portfela klientów, warunki kredytu kupieckiego udzielanego klientom. Bierze się również pod uwagę to, w jaki sposób jednostka zapewnia sobie finansowanie działalności, czy inwestuje w różnego rodzaju papiery wartościowe, czy stosuje zabezpieczenia przeprowadzanych transakcji i inne. Wiele z kwestii zidentyfikowanych na tym etapie może się wyjaśnić bądź ich ocena może być zmodyfikowana na późniejszych etapach. Dlatego może się okazać, że przyjęty pierwotnie harmonogram oraz wstępna analiza ryzyka powinny się zmienić. Niemniej jednak audytor proponuje pewien plan przygotowany na podstawie jego wiedzy, doświadczeń,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta