Komunikacja miejska na koszt gminy
Źle sformułowana uchwała w sprawie opłat dodatkowych, pobieranych np. za jazdę autobusem, tramwajem, czy trolejbusem bez biletu może spowodować bezkarność gapowiczów.
Żeby uniknąć kary za brak biletu lub skutecznie domagać się zwrotu już zapłaconej, gapowicz musi najpierw doprowadzić do unieważnienia lokalnych przepisów, które stanowią podstawę do uiszczania kary. Dlatego w interesie wszystkich jednostek samorządu terytorialnego jest przegląd regulujących te kwestie uchwał i sprawdzenie, czy zostały one podjęte zgodnie z upoważnieniem ustawowym.
Co mówią przepisy
Art. 34a ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe zawiera delegację dla organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego do ustalenia, w drodze uchwały tzw. opłat dodatkowych i manipulacyjnych, pobieranych m.in. od osób, które z komunikacji publicznej korzystają bez ważnego biletu.
Przepis ten stanowi bowiem, że w odniesieniu do gminnego, powiatowego i wojewódzkiego regularnego przewozu osób rada gminy, rada powiatu albo sejmik województwa, a w mieście stołecznym Warszawie - Rada miasta stołecznego Warszawy ustala w drodze uchwały sposób ustalania wysokości opłat dodatkowych pobieranych w razie:
- braku odpowiedniego dokumentu przewozu;
- braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta