Czerwony kwadrat i wódz
Niezwykłe pierwsze lata wolności w rosyjskiej sztuce po rewolucji październikowej przypomniał nie Petersburg, lecz Londyn.
Monika Kuc z Londynu
Obchody 100-lecia rewolucji październikowej rozpoczęła wielka wystawa „Revolution. Rusian Art 1917–1932" w londyńskiej Royal Academy of Arts. Ekspozycja konfrontuje socrealizm i sztukę awangardową, rewolucyjny patos i artystyczny radykalizm, czerwony reżim i idealistyczne utopie, polityczny terror i manifesty wolności. Ponad 200 prac pochodzi z Państwowego Muzeum Rosyjskiego w Sankt Petersburgu i Galerii Tretiakowskiej w Moskwie.
Obok malarstwa są rzeźby, plakaty, fotografie, archiwalne filmy. Awangardę reprezentują m.in. Kandinsky, Chagall, Malewicz, Rodczenko i Tatlin. I jest też socrealizm Deineki, Muchiny, Petrova-Vodkina (choć u niego z baśniowo-fantastycznymi elementami).
Miejsce ekspozycji w pierwszej chwili budzi zdumienie, lecz pałacowa architektura londyńskiej Akademii może budzić symboliczne skojarzenia ze zdobytym przez bolszewików Pałacem Zimowym w Piotrogrodzie w 1917 roku.
Początek tchnie rewolucyjnym patosem. Czerwone dywan i draperie prowadzą do sali o czerwonych ścianach,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta