Quo vadis, Academia?
Zostało pół roku na opracowanie nowej ustawy o szkolnictwie wyższym.
Zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność otoczenia to wyzwania, jakie towarzyszą współczesnym organizacjom. Robert Sutton, profesor Stanford University, uważa, że te wyzwania wymuszają poszukiwanie niekonwencjonalnych metod zarządzania organizacjami. Czy uwaga Suttona może mieć zastosowanie przy doskonaleniu szkolnictwa wyższego w Polsce?
W kreowaniu przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce, zarówno na poziomie systemowym, jak i instytucjonalnym, przydatne może się okazać niekonwencjonalne podejście, jakim jest projektowanie ideału. Polega ono na tym, że odrzucając wszelkie bieżące uwarunkowania, wyobrażamy sobie, jak ma wyglądać uczelnia lub system szkolnictwa wyższego za kilka lat. Następnie staramy się zidentyfikować przeszkody, które powodują, że dziś zbudowane są one inaczej. Na koniec wskazujemy, jak zlikwidować lub minimalizować te bariery. Ważne, aby udało się je usunąć w czasie znacząco krótszym niż sięgają nasze wyobrażenia, gdyż te za kilka lat będą z pewnością odmienne od obecnych. Problem w tym, jak połączyć niekonwencjonalne podejście do szkolnictwa wyższego z uregulowaniami prawnymi.
Zajmując się badaniami nad szkolnictwem wyższym, wielokrotnie zastanawiałem się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta