Zbyt dużo wymagań przy delegowaniu do Polski
Zagraniczny pracodawca, który deleguje do Polski swoich pracowników, musi dopełnić wielu formalności, aby nie narazić się na wysokie kary. Nowe obowiązki wiążą się z dodatkowymi czynnościami, o których często ci pracodawcy nie wiedzą.
Już niemal rok, bo od czerwca 2016 r., obowiązują przepisy ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Nałożyły one nowe, bardzo istotne obowiązki na zagranicznych pracodawców delegujących pracowników na terytorium Polski w zakresie wykonywanej działalności gospodarczej. Jak po niecałym roku obowiązywania ustawy zagraniczni pracodawcy radzą sobie z realizacją dodatkowych zadań?
Ochrona delegowanych
Wprowadzenie nowych regulacji było związane z koniecznością wdrożenia przez państwa członkowskie Dyrektywy 2014/67/UE. Najważniejszym celem zmian było znaczące zwiększenie ochrony pracowników delegowanych oraz poszerzenie zadań i kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy. Ustawa weszła w życie 18 czerwca 2016 r., z tym że na dostosowanie się do niektórych wymogów przewidziano okres 3 miesięcy od tej daty.
Najważniejszym z głównych wymogów wynikających z tej ustawy jest obowiązek zapewnienia pracownikom delegowanym na terytorium Polski przynajmniej takich podstawowych warunków pracy, które nie odbiegają na niekorzyść od przewidzianych w polskim kodeksie pracy i pozostałych przepisach prawa pracy. W szczególności chodzi tu o minimalne wynagrodzenie, zasady wynagradzania za pracę nadliczbową oraz maksymalny wymiar czasu pracy. Przed wejściem w życie ustawy obowiązek ten wynikał z kodeksu pracy, zatem nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta