Wieczyste użytkowanie według nowego rozporządzenia
Zmienione regulacje w sprawie rachunkowości budżetowej nakazują ujęcie w ewidencji księgowej i prezentację w bilansie gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Zabrakło w nich precyzji i zgodności z innymi przepisami.
Do końca 2017 r. jednym z poważnych problemów w rachunkowości budżetowej była ewidencja operacji przekazania przez jednostki samorządu terytorialnego nieruchomości – gruntów podmiotom zewnętrznym w wieczyste użytkowanie. Odzwierciedlenie przekazania nieruchomości w wieczyste użytkowanie jest w rachunkowości specyficznym zagadnieniem, ponieważ dotyczy tylko podmiotów publiczno-prawnych ustanawiających prawo wieczystego użytkowania na nieruchomościach.
W ustawie tylko o posiadaczach
Zasad ewidencji prawa wieczystego użytkowania w ustanawiających je podmiotach nie przedstawiono w ustawie o rachunkowości, która reguluje posiadanie i obrót prawem użytkowania wieczystego, ale tylko w jednostkach nabywających to prawo. To specyficzne zagadnienie nie było dotychczas także przedmiotem unormowań kolejnych rozporządzeń w sprawie rachunkowości budżetowej, obowiązujących do końca 2017 r. Z tego względu zasadne było pytanie: czy jednostki samorządu terytorialnego, przekazując nieruchomość w wieczyste użytkowanie, powinny ją wyksięgować ze swojej ewidencji? Tak właśnie wiele z nich postępowało, a do zastosowania takiego rozwiązania przekonywałem także ja, w publikacjach m.in. na łamach „Rzeczpospolitej". Jednak obowiązujące od początku 2018 r. nowe rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z 13 września 2017 r. w sprawie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta