Między zyskiem a poszanowaniem praw człowieka
DEBATA II | Coraz więcej firm dostrzega konieczność kontrolowania swojego łańcucha dostaw Joanna Ćwiek
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej rozumieją, że powinni swój biznes prowadzić w sposób etyczny i z poszanowaniem praw człowieka. Niestety, grupa ta wciąż jest nieliczna.
W teorii wszystko wygląda dobrze. Wytyczne ONZ z 2011 r. mówią o tym, że przedsiębiorstwa powinny szanować prawa człowieka. Oznacza to, że muszą unikać naruszania praw człowieka oraz przeciwdziałać negatywnym skutkom naruszania, do którego się przyczyniły.
To niejedyna tego typu regulacja międzynarodowa. – Pamiętajmy, że w 1976 r. OECD wydała wytyczne dla firm międzynarodowych, którymi starała się zwrócić uwagę na współpracę w zakresie odpowiedzialnego prowadzenia biznesu. W tych wytycznych nie było jednak mowy o poszanowaniu praw człowieka. Specjalny rozdział pojawił się po przyjęciu wytycznych przez ONZ – mówi podczas debaty „Biznes i prawa człowieka", która odbyła się 7 lutego w siedzibie „Rzeczpospolitej" Jacqueline Kacprzak z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Ekspertka dodała, że dopiero w następnej kolejności stosowne regulacje przyjęła Rada Europy i Unia Europejska. – Wysoki poziom zaangażowania organizacji międzynarodowych w prawa człowieka wskazuje, że jest to bardzo ważna sprawa – zwróciła uwagę Jacqueline Kacprzak.
Ale międzynarodowe wytyczne to dopiero pierwszy krok...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta