Organ administracji nie oceni legalności reformy rolnej
Jeżeli sposób nakreślenia podstawy prawnej nie budzi wątpliwości, to brak podstaw do merytorycznej oceny prawidłowości znacjonalizowania gruntu. Wyjątek dotyczy nieruchomości przejmowanych z uwagi na obszar przekraczający 50 ha.
W tym roku minęło 75 lat od przyjęcia i wejścia w życie dekretu PKWN z 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej. Problematyka stosowania jego przepisów nadal nie jest jasna. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 września 2019 r., I OSK 2775/17 przypomniał, że organy administracji publicznej nie są uprawnione do oceny prawidłowości podstawy prawnej na jakiej doszło do przejęcia nieruchomości przez Skarb Państwa w trybie dekretu.
Stosownie do art. 2 ust. 1 dekretu cele reformy rolnej bez odszkodowania przeszły nieruchomości należące do: Skarbu Państwa z jakiegokolwiek tytułu; obywateli Rzeszy Niemieckiej, nie-Polaków i obywateli polskich narodowości niemieckiej; osób skazanych prawomocnie za określone w dekrecie przestępstwa; osób fizycznych lub prawnych, jeżeli ich rozmiar łączny przekracza bądź 100 ha...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta