Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Efektywna organizacja pracy zdalnej

22 grudnia 2022 | Raporty RZ | MARTYNA BARABAS

Procesy HR | Pracowników zdalnych będzie można monitorować, ale nie wizyjnie.

Przy wprowadzaniu kodeksowych regulacji pracy zdalnej założeniem ustawodawcy było przyznanie obu stronom stosunku pracy większej elastyczności jej wykonywania. Aby jednak osiągnąć ten cel, konieczne jest właściwe ukształtowanie warunków pracy na odległość, od początku jej świadczenia.

Bez samowolnej relokacji

Pomimo ogólnych zasad wymagających określenia w umowie o pracę miejsca pracy (art. 29 k.p.) szczegółowe regulacje w zakresie telepracy oraz specustawa covidowa nie odzwierciedlały obowiązku konkretnego określenia lokalizacji pracy na odległość, odwołując się ogólnie do pracy „poza zakładem pracy” (art. 675 k.p.) lub „poza miejscem jej stałego wykonywania” (art. 3 specustawy covidowej). W konsekwencji ta kwestia albo nie była w ogóle przedmiotem uzgodnień stron, albo też postanowienia umowne były tu niewystarczająco szczelne. Prowadziło to do licznych ryzyk związanych zwłaszcza z samowolną relokacją pracownika np. za granicę, co w okresie pandemii nie było rzadkim zjawiskiem.

Nowelizacja kodeksu pracy potwierdzająca konieczność uzgodnienia miejsca pracy zdalnej pomiędzy stronami to próba rozwiązania tego problemu. Sam sposób określenia miejsca pracy to również novum, gdyż w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12452

Wydanie: 12452

Spis treści
Zamów abonament