Telewizory pod kreską
Kupujemy coraz ostrożniej. W niektórych sektorach wartość sprzedaży rośnie tylko dzięki wyższym cenom.
Jak w środę podał GUS, sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła realnie o 1,6 proc. rok do roku. Choć na tle mijającego roku to wynik słaby, to i tak zdołał wyraźnie przebić pesymistyczne oczekiwania ekonomistów. Zwiększyła się bowiem sprzedaż odzieży i obuwia.
Jednak już widać oszczędności Polaków. Spada na przykład sprzedaż alkoholi w ujęciu ilościowym, jedynie wzrost cen, wywołany choćby wyższą akcyzą, wartościowo trzyma ją ponad poziomem z 2021 r. Jak pokazują dane NielsenIQ, sprzedaż nabiału ilościowo jest w zasadzie taka sama jak przed rokiem, jednak wartościowo wyższa – z powodu inflacji – o 23 proc.
Nie najlepiej wypada sprzedaż elektroniki. W październiku wzrosła tylko o 8 proc. Spadki notują nawet tak duże i popularne kategorie jak elektronika konsumencka, czyli m.in. telewizory.