Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Weryfikacja autentyczności opinii może być trudna

22 grudnia 2022 | Prawo co dnia | Szymon Cydzik
Archiwum
źródło: Rzeczpospolita
Archiwum

Od 2023 r. sklepy internetowe będą musiały informować, czy i jak sprawdzają, kto ocenił ich produkt.

1 stycznia zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy o prawach konsumenta i niektórych innych ustaw, implementująca tzw. dyrektywę Omnibus. Zmiany w przepisach zakładają, że przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do opinii konsumentów o sprzedawanych produktach, ma informować, czy pochodzą one od osób, które rzeczywiście nabyły produkt i czy weryfikują te opinie, a jeśli tak, to w jaki sposób. Dzięki temu ma wzrosnąć liczba uczciwych opinii w sieci. To pozwoli również wyeliminować handel nimi czy ich fałszowanie.

Ciężko sprawdzić

Może się jednak okazać, że przepisy przyniosą efekty odwrotne do zamierzonych.

– Dyrektywa wymaga nie tyle weryfikacji, ale informacji o tym, czy przedsiębiorca jej dokonuje. Dlatego zasadne mogą być obawy, że w wielu przypadkach efektem będzie zamieszczenie informacji o braku weryfikowania opinii – zauważa Bartosz Grube, specjalista od prawa internetu. – Z kolei podmioty podchodzące do sprawy maksymalnie ostrożnie, zapewne rozważą...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12452

Wydanie: 12452

Spis treści
Zamów abonament