Czy każdy przedsiębiorca może wprowadzić monitoring wizyjny?
Pracodawca może wprowadzić monitoring na terenie zakładu pracy lub wokół niego, ale po spełnieniu pewnych warunków. Takie przetwarzanie danych osobowych musi być zgodne z RODO.
Monitoring wizyjny w firmie kojarzy się z narzuceniem kontroli przez przedsiębiorcę. Jego wprowadzenie wynika zazwyczaj z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa oraz porządku w miejscu wykonywania działalności przez przedsiębiorcę (w tym także wśród personelu danego zakładu pracy). Są miejsca, gdzie umiejscowienie kamer wydaje się uzasadnione, ale taka praktyka budzi sprzeciw podwładnych lub klientów, którzy monitoring utożsamiają z naruszeniem prywatności. Kiedy zatem można korzystać z monitoringu wizyjnego i czy każdy przedsiębiorca ma prawo go wprowadzić?
Na czym polega monitoring wizyjny?
Monitoring wizyjny to środek techniczny umożliwiający rejestrację obrazu w danym miejscu. W Polsce regulacje prawne odnośnie monitoringu wizyjnego znajdziemy w przepisach prawa pracy, które odnoszą się do monitoringu pracowników. Monitoring może zostać wprowadzony przez pracodawcę jako szczególny nadzór na terenie zakładu pracy lub wokół niego, o ile jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia lub kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę (art. 222 kodeksu pracy). Ponieważ rejestracja obrazu wiąże się ściśle z przetwarzaniem danych osobowych w postaci wizerunku osób utrwalonych na nagraniach to przy zakładaniu monitoringu wizyjnego musimy wziąć...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta