Marka, logo, znaki towarowe – jak chronić oznaczenia przedsiębiorstwa?
Własność intelektualna jest zazwyczaj jednym z istotniejszych zasobów niematerialnych przedsiębiorstwa. Są sposoby, by te dobra skutecznie zabezpieczyć przed konkurencją.
Przedsiębiorcy latami dążą do wypracowania swojej reputacji oraz pozytywnych skojarzeń ze swoimi produktami czy usługami, ponosząc w związku z tym istotne nakłady, w tym nakłady finansowe na poczet szeroko zakrojonych działań marketingowych. Jednocześnie, aby identyfikować na rynku swoje towary czy usługi, przedsiębiorcy tworzą określoną markę, w postaci logo lub innego oznaczenia. Powinni jednak odpowiedzieć na pytanie czy ich logo lub inne oznaczenie, w które inwestują, są dostatecznie chronione.
Jak zdefiniować markę?
Czym jest marka i jaki jest jej związek z logo lub innymi oznaczeniami stosowanymi przez przedsiębiorcę? Odpowiedzi na to pytanie nie ułatwiają przepisy prawa polskiego czy unijnego, które nie zawierają definicji marki ani logo. Markę definiuje się zatem w różny sposób. Przykładowo, można odwołać się do definicji zaproponowanej przez American Marketing Association, według której marka to każda charakterystyczna cecha, taka jak nazwa, termin, projekt lub symbol, która identyfikuje towary lub usługi.
Marce można przypisać wiele funkcji, spośród których kluczowa wydaje się identyfikacja pochodzenia oznaczonych nią towarów lub usług. Można zatem przyjąć, że marka to oznaczenie towarów lub usług danego przedsiębiorcy, które może przybrać postać słowną lub graficzną, określane popularnie jako logo....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta