Mechanizmy nadzoru nad spółkami komunalnymi
Jednostka samorządu terytorialnego może wpływać na strategię spółek, kontrolować ich działania oraz wprowadzać mechanizmy korygujące w przypadku nieprawidłowości.
Zgodnie z ustawą z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (DzU 1997 nr 9, poz. 43 ze zm.) (dalej: u.g.k.) jednostka samorządu terytorialnego ma możliwość prowadzenia działalności na rzecz zaspokajania zbiorowych potrzeb społeczności lokalnych. Na mocy art. 2 u.g.k. jednostka samorządu terytorialnego może realizować gospodarkę komunalną poprzez samorządowe zakłady budżetowe oraz spółki prawa handlowego. Spółki prawa handlowego stanowią elastyczną formę działalności, co sprawia, że znajdują szerokie zastosowanie w sferze użyteczności publicznej, a po spełnieniu pewnych wymagań również i poza nią.
Elementy nadzoru
Spółki komunalne, poprzez realizację zadań publicznych, odgrywają ważną rolę w systemie gospodarczym jednostki samorządu terytorialnego. W związku z tym nadzór nad ich działalnością stanowi nieodzowny element działań podejmowanych przez przedstawicieli samorządu terytorialnego. Nadzór nad tego rodzaju podmiotami ma na celu zapewnienie zgodności podejmowanych działań z interesem publicznym oraz właściwym gospodarowaniem mieniem komunalnym.
Przepisy ustawy o gospodarce komunalnej, uzupełniane przez przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (DzU nr 94, poz. 1037 ze zm.), stanowią podstawę nadzoru nad działalnością spółek komunalnych, który możemy podzielić na nadzór właścicielski oraz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta