Fakty kontra mit trzeciego pokolenia. Trzeba na nowo spojrzeć na trwałość firm rodzinnych
Mit o nieuchronnym upadku firm rodzinnych w trzecim pokoleniu jest głęboko zakorzeniony w kulturze biznesu – choć od dawna nie ma pokrycia w faktach. Skąd wziął się ten mit i dlaczego dziś bardziej szkodzi, niż pomaga właścicielom takich firm?
adwokat, partner zarządzająca Krzyżagórska Łoboda sp. p.
Jak zapewnić firmie rodzinnej długowieczność? Dlaczego jedne upadają, a inne trwają przez pokolenia? Na te pytania odpowiem w nowym, trzyczęściowym cyklu. W tym artykule (pierwszym z serii) zmierzę się z najbardziej szkodliwym mitem, jaki narósł wokół firm rodzinnych, i postaram się obalić „klątwę trzeciego pokolenia” (mit 3G). W drugim tekście skupię się na tym, co uważam za klucz do ich przetrwania: na konieczności uporządkowania trzech fundamentalnych przestrzeni: właścicielskiej, zarządczej i przestrzeni samej rodziny. Trzecią część poświęcę w całości wyzwaniom i strategiom skutecznej sukcesji.
Reguła „30–13–3”
Wokół firm rodzinnych narosło wiele mitów. Najpopularniejszy z nich, powtarzany w dziesiątkach kultur i języków, wieszczy nieuchronny upadek biznesu w trzecim pokoleniu. „Shirtsleeves to shirtsleeves in three generations”, czy ich odpowiedniki w wielu innych językach („Dalle stalle alle stelle alle stalle”), niosą ten sam, fatalistyczny komunikat. Opowiadają historię, w której pierwsze pokolenie w trudzie buduje majątek rodzinny, drugie je konsoliduje i utrzymuje, a trzecie (3G), wychowane w luksusie i pozbawione ducha przedsiębiorczości swoich przodków, bezpowrotnie je trwoni. Nic bardziej mylnego. Prawdziwe zagrożenie nie leży w pokoleniowym fatum, lecz w zaniechaniu odpowiedzi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)