Nowoczesny biznes też świętuje Barbórkę
Barbórka to święto górników, nie tylko tych wydobywających węgiel, ale też pracujących przy produkcji ropy i gazu. Orlen pielęgnuje górnicze tradycje, patrząc jednocześnie daleko w przyszłość. Nie odżegnując się od historii, buduje innowacyjny biznes.
Tradycja Barbórki pojawiła się na ziemiach polskich już w XVIII wieku. Górnicy rozpoczynali dzień mszą św. Od XIX wieku świętujący szli w pochodzie z kościoła na teren kopalni przy akompaniamencie orkiestry. Punktem centralnym obchodów była uroczysta akademia. Na tym kończyły się obchody formalne, ale górnicy świętowali dalej, tyle że w karczmach, do których wstęp mieli wyłącznie mężczyźni. Zasiadali za stołem w odświętnych mundurach, raczyli się piwem i biesiadowali.
Tradycja przetrwała do dziś również w tak nowoczesnym koncernie jak Orlen, gdzie wdrażane są najnowocześniejsze technologie i rozwiązania. Spółka czerpie wciąż z własnej historii i wartości, które stały się częścią jej tożsamości. A historia ta jest długa…
Kolebka przemysłu wydobywczego
Pierwszy komercyjny biznes naftowy na świecie uruchomiono w 1854 roku. Wtedy to w Bóbrce koło Krosna aptekarz Ignacy Łukasiewicz uruchomił pierwszą na świecie kopalnię ropy naftowej. Ten moment uznano za narodziny światowego przemysłu naftowego i gazowniczego. Pośrodku terenu dzisiejszego Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego w Bóbrce znajduje się kamienny obelisk upamiętniający założenie kopalni, postawiony przez Łukasiewicza w 1872 roku. Kopalnia, na terenie której zachowało się wiele...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
