Gdy skargę przekazujemy kurierowi, nie ma gwarancji zachowania terminu
Jeśli przedsiębiorca wyśle skargę za pośrednictwem prywatnej firmy pocztowej, termin na jej wniesienie będzie zachowany, gdy dotrze do sądu przed jego upływem. Nie ma znaczenia data przekazania pisma kurierowi
W DF z 15 maja 2008 r. w tekście „Niewielkie uchybienia spowodują, że sąd odrzuci skargę” omówione zostały popełniane przez skarżących błędy w postępowaniach sądowoadministracyjnych, które skutkują odrzuceniem skargi przez sąd. Wymieniany był m.in. problem zachowania terminu na wniesienie skargi w ustawowym terminie. Ma to duże znaczenie, zwłaszcza w kontekście wnoszenia skarg za pośrednictwem prywatnych firm pocztowych (kurierskich).
Liczy się data doręczenia
W tym wypadku dla zachowania terminu na wniesienie skargi nie wystarczy oddanie pisma najpóźniej w ostatnim dniu jego upływu – jak ma to miejsce w przypadku wnoszenia pism za pośrednictwem operatora publicznego, tj. Poczty Polskiej. W takiej sytuacji liczyć się będzie bowiem termin faktycznego wpływu skargi (pisma) do organu (urzędu), za pośrednictwem którego wnoszona jest skarga.
Przepisy są jednoznaczne. Art. 53 § 1 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (ppsa) mówi, że skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie (decyzji, postanowienia). W myśl art. 83 § 1 i § 2 ppsa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta