Jeden czy dwa Kościoły?
W Chińskiej Republice Ludowej działają dwie niezależne katolickie struktury kościelne. Jedna z nich, uznana oficjalnie przez władze, formalnie odrzuca jurysdykcję papieża, druga stara się, na miarę swych sił i możliwości, utrzymywać łączność z Rzymem i Kościołem powszechnym
Od ponad pół wieku w Państwie Środka istnieje Patriotyczne Stowarzyszenie Katolików Chińskich (PSKCh). Według władz w Pekinie tylko ta organizacja ma prawo występować publicznie w imieniu wszystkich tamtejszych wiernych: biskupów, księży, osób zakonnych i świeckich. Dlatego też wszystkie legalnie istniejące w Chinach struktury katolickie określa się potocznie mianem Kościoła patriotycznego, choć termin ten budzi wiele zastrzeżeń wśród znawców zagadnienia. Równolegle do niego działają duchowni i wierni tzw. Kościoła podziemnego.
Sami zainteresowani, czyli członkowie obu tych odłamów, zwykle nie używają powyższych określeń, traktując je jako osobliwie wartościujące. Jedni i drudzy są przecież patriotami i katolikami. Dlatego przedstawiciele obu Kościołów posługują się zazwyczaj innymi terminami: Kościół patriotyczny bywa określany jako otwarty, oficjalny, publiczny, podczas gdy o podziemnych mówi się, że jest to Kościół nieoficjalny, zamknięty, ukryty itp. Nierzadkie są też przypadki wzajemnego przenikania się obu odłamów Kościoła. Zdarza się, że kapłan patriotyczny, zrażony postawą swych biskupów, zbyt uległych wobec władz, przechodzi do podziemnych, choć wie, że ryzykuje w ten sposób różne represje. Ale bywają też ruchy w drugą stronę, gdy kapłani i wierni ze struktur zamkniętych przystępują do PSKCh. Dzieje się tak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta