Królowie dziesiątej muzy
Nieposkromiona wyobraźnia filmowych twórców decyduje o tym, że ich życiorysy to gotowe scenariusze. W tym tygodniu możemy obejrzeć kilka dokumentów i filmów fabularnych poświęconych wybitnym artystom wielkiego ekranu
Arthur Miller, Elia Kazan i czarna lista Hollywood
Film Michaela Epsteina to opowieść o przenikaniu się świata sztuki i polityki, a także historia przyjaźni i jej rozpadu dwóch wybitnych twórców – Artura Millera (na zdjęciu – z prawej) i Elii Kazana (w środku).
Szczególnie interesujący wątek dotyczy ich prywatnego życia oraz Marilyn Monroe, którą poznali, gdy była początkującą aktorką. Potem stała się ich przyjaciółką, kochanką, żoną... Konfiguracje uczuciowe i erotyczne tej trójki są intrygujące.
Opowieść zaczyna się pod konieec lat 40., kiedy Miller i Kazan się poznali. Arthur Miller w 1949 roku napisał „Śmierć komiwojażera” i w tym samym roku sztuka miała triumfalną prapremierę na Broadwayu. 742 przedstawienia, które potem zagrano, potwierdziły pozycję autora jako jednego z najważniejszych dramaturgów amerykańskich. Spektakl wyreżyserował Elia Kazan. Dwa lata później przyjechali razem do Hollywood.
Zaprzyjaźnili się, połączeni podobnymi doświadczeniami z młodości. Obaj wychowali się w patriarchalnych domach, oglądali też bolesne krachy finansowe swoich ojców. Rosły ich socjalistyczne sympatie, ale Ameryka czasu zimnej wojny była wrogo usposobiona do zwolenników komunizmu. Kazan w połowie lat 30. przez trzy lata należał do Partii Komunistycznej. Komisja śledcza badająca działalność organizacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta