Jak rozliczać podatki w czasie zawieszenia działalności
Przedsiębiorca, który zrobi przerwę w prowadzeniu firmy, będzie zwolniony z niektórych obowiązków. Nie będzie rozliczał się w trakcie roku z podatku dochodowego, odpadnie mu także konieczność składania deklaracji VAT
Obecne przepisy nie znają pojęcia „zawieszenie działalności”. Jest to pewien stan faktyczny pojawiający się w praktyce i tolerowany przez niektóre urzędy skarbowe i oddziały ZUS.
Jednak formalnie osoba, która „zawiesiła” firmę, jest nadal „podatkowo” traktowana jako prowadząca działalność gospodarczą.
Dotychczas tylko w praktyce
20 września wchodzą w życie regulacje, które umożliwią oficjalne przerwanie działalności. Stało się tak dzięki nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dalej usdg, która jest opublikowana w Dzienniku Ustaw z 5 sierpnia 2008 r. (nr 141, poz. 888).
Z uzasadnienia projektu zmian wynika, że nowych przepisów „nie należy traktować jako wprowadzenia prawa zawieszania wykonywania działalności gospodarczej, ponieważ prawo to przysługiwało przedsiębiorcy zwyczajowo, z tą jednak różnicą, że nie było ono usankcjonowane prawnie. Dlatego też wprowadzenie ogólnej zasady umożliwiającej zawieszanie wykonywania działalności gospodarczej do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi jedynie potwierdzenie takiej możliwości i ma na celu ustanowienie wyraźnej podstawy prawnej zawieszania wykonywania działalności przez przedsiębiorcę”. Ta teza może dawać istotne argumenty przedsiębiorcom, którzy „zawiesili” działalność wcześniej, jednak nie chciał tego uznać urząd skarbowy.
Warto...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta