Jak zatrudnić cudzoziemca spoza Unii Europejskiej w Polsce
Przedsiębiorcy często boją się przyjmowania do pracy osób, które nie mają polskiego obywatelstwa. Odstraszają ich procedury. A to głównie dlatego, że tak naprawdę nie znają ich treści
Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej (UE) powstało daleko idące zróżnicowanie w zakresie zatrudniania cudzoziemców z UE i spoza niej. Tym pierwszym traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską gwarantuje swobodę przepływu pracowników. Ci drudzy (za wyjątkiem obywateli państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – EOG) zasadniczo nadal potrzebują zezwolenia na pracę w Polsce.
Podstawowe reguły
Kwestię zatrudniania cudzoziemców spoza UE reguluje w pierwszej kolejności ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 69 poz. 415 ze zm.). Na jej podstawie wykonywanie pracy przez cudzoziemca w Polsce jest uzależnione od posiadania zezwolenia na pracę wydanego przez wojewodę właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy. Z obowiązku tego zwolnieni są m.in. cudzoziemcy posiadający status uchodźcy, zezwolenie na osiedlenie się w Polsce, ważną Kartę Polaka, zgodę na pobyt tolerowany w Polsce czy korzystający z ochrony czasowej.
Warunkiem wydania zezwolenia na pracę jest wcześniejsze uzyskanie przez pracodawcę przyrzeczenia, a przez cudzoziemca odpowiedniej wizy lub zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony w Polsce (art. 88 ust. 2 ustawy). W sytuacji gdy cudzoziemiec posiada odpowiednią wizę lub zezwolenie na zamieszkanie, wydaje się decyzję w sprawie zezwolenia na pracę bez konieczności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta