Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Co słychać w operze?

17 kwietnia 2009 | piątek+ | Paweł Jasica
Musikverein  w Wiedniu.  Według Krzysztofa Pendereckiego jedna  z najlepiej brzmiących  sal koncertowych  w Europie
źródło: AP
Musikverein w Wiedniu. Według Krzysztofa Pendereckiego jedna z najlepiej brzmiących sal koncertowych w Europie

Słychać to, na co pozwala akustyka sali. W nowej Operze Krakowskiej jest dobra i można ją regulować po staroświecku – śrubokrętem. W Teatrze Wielkim w Warszawie są miejsca, gdzie publiczność nic nie słyszy

Na zamku w Wiśniczu jest komnata o fascynujących właściwościach. Stojąc w jednym jej rogu, można słyszeć szept dochodzący z przeciwległego kąta. Wykorzystywał to ponoć książę pan, podsłuchując spowiedź swej małżonki. Mniej więcej o to samo chodzi w salach koncertowych i gmachach operowych – by najcichsze piano instrumentu lub ludzkiego głosu doleciało do najdalszych czy najwyżej położonych miejsc na widowni. – To zadziwiające, że na tzw. jaskółce w nowojorskiej Metropolitan Opera – na samej górze, gdzie są tylko miejsca stojące – słyszy się doskonale. Ostatnio dostałem „dzikie” nagranie „Rycerskości wieśniaczej”, w której śpiewałem, zrobione właśnie stamtąd. Słychać rewelacyjnie! – mówi Wiesław Ochman, słynny polski tenor.

Skomplikowane proporcje

Metropolitan Opera ma widownię na ok. 4 tys. miejsc. Nasz Teatr Wielki w Warszawie to „tylko” 1,8 tys. A mimo to... – W tej chwili niestety istnieją w Teatrze Wielkim takie miejsca, gdzie publiczność po prostu nie słyszy. To charakterystyczne dla wszystkich filharmonii i teatrów, gdzie pierwszy balkon jest bardzo nisko zawieszony, na miejscach usytuowanych pod nim słyszalność jest minimalna – zauważa Katarzyna Suska, solistka Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Za to w pierwszym rzędzie parteru tego gmachu słychać bardzo dobrze, ale... tylko orkiestrę.

To jak bardzo dyrygent „wystaje” z kanału orkiestrowego, ma w sali...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8295

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Po godzinach

Bajkowi detektywi
Balują, zamiast budować socjalizm
Biegiem do zwierząt
Czas wolny
Czerpiąc u źródeł muzyki
Dla kilku pokoleń fanów
Dni Kultury Syryjskiej, czyli kuchnia, kawa i kultura
Dobre, bo polskie
Doktor dla dorosłych
Dragonball: Ewolucja
Farsa zamiast epokowego dzieła
Generał „Nil” ****
Gra połowa Roxette
Hannah Montana **
Improwizacja w teatrze
Kalendarium - 24 kwietnia – 30 kwietnia
Kicz straszniejszy niż potwór
King Kong na iglicy Pekinu
Klasyka i awangarda
Kochanek na celowniku
Koniec z niszą
Kontynent wielkich przemian
Lady Pank znów razem
Ludowe obrzędy
Magia, technika i pot
Mariusz Benoit czyta o Kainie i Ablu
Marsz ze wspomnieniami
Metalowy wieczór z Katem
Mieszanka wybuchowa
Miny i sterotypy
Moje zabawki w galerii
Monroe – portret składany zbiorowo
Muzyczny spontan
Młody pianista, który chce grać jak Horowitz
Na ekranie iluzjonu
Nieproszeni goście
Niezależnie, czyli z pomysłem
Noc z mistrzem Allenem
O Ziętku, Kostuchu, Tricksterze i kanale
O szczurze w zupie, dzielnym Despero i przyjaźni
O życiu i śmierci w teatrze
Odwaga w jazzie
Ogonek po polsku
Operowy świat na wielkim ekranie
Ostatnie pokazy
Piątka z Marszałkowskiej
Pod taflą oceanu ****
Prawie jak Zbawiciel
Premiery
Robocie, podaj herbatę
Rosyjska klasyka prosto z Chin
Rytmy ostre jak zawsze
Samochód z klocków
Smacznego
Tańczy nowe pokolenie
Tu leży pies...
Tydzień z atrakcjami
Vicky Cristina Barcelona ****
W klimacie słynnych hawańskich nocy
W małym świecie
W mrocznym klimacie
Wieczór w 40. rocznicę śmierci Krzysztofa Komedy
Wikingowie i gotyk
Wspomnienia z dzieciństwa
Wszystko, co jego dotyczy
Wyspiański, czyli fascynacja Grzegorzewskiego
Z miasta Łodzi
Z miłości do wina
Z riffami wśród popu
Zagrają
Zawodniczki gotowe na wszystko
Łabędź śpiewa na rożnie
Światowy clubbing
Życie zacina się po pięćdziesiątce
Zamów abonament