Organizatorzy programów lojalnościowych mogą mieć kłopoty z VAT
Czy sponsor i zarządzający programem mają prawo odliczyć podatek naliczony przez dostawców wydających nagrody rzeczowe bezpośrednio konsumentom?
Po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 7 października 2010 r. (w sprawach połączonych C-53/09 i C-55/09 Loyalty Management UK Ltd – dalej LMUK i Baxi Group Ltd – dalej Baxi) będą mieć z tym problem.
Brytyjska sprawa
LMUK i Baxi uczestniczyli w programach lojalnościowych, w których konsumenci wymieniali zgromadzone punkty na nagrody w postaci towarów lub usług. Przyznanie nagrody uwarunkowane było zakupem przez konsumenta określonego w regulaminie programu wolumenu towarów lub usług od sponsorów programu (firm, w imieniu których był on organizowany).
LMUK pełnił rolę zewnętrznego operatora programu, tj. obciążał sponsorów określoną kwotą za każdy wymieniony przez konsumenta punkt w zamian za nagrodę oraz opłatą roczną za wprowadzanie do obrotu, rozwój i promocję programu lojalnościowego.
Kupował nagrody od zewnętrznych dostawców, którzy w zamian za wynagrodzenie należne od LMUK przekazywali prezenty bezpośrednio konsumentom. LMUK traktował kwoty należne zewnętrznym dostawcom jako wynagrodzenie z tytułu ich usług i odliczał VAT z wystawionych przez nich faktur.
Natomiast Baxi pełnił rolę sponsora w programie lojalnościowym, jako producent urządzeń grzewczych, który premiował swoich klientów nagrodami, w zamian za zgromadzone punkty. Nagrody te nabywał i wydawał konsumentom w imieniu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta