Kiedy można wycofać się z umowy zawartej przez Internet
Jeśli w ofercie towaru sprzedawanego poprzez serwis aukcyjny znalazł się istotny błąd, to nabywca może unieważnić transakcję. Sprzedawca musi mu wówczas zwrócić pieniądze
Jak pokazuje praktyka prowadzenia handlu przez Internet, w opisach towaru sprzedawanego w sieci zdarzają się błędy językowe, drobne przejęzyczenia i literówki. Mogą one całkowicie zmienić treść opisu, lub co gorsza samą nazwę towaru. Niejednokrotnie są również opisy wieloznaczne, które każda ze stron może inaczej zinterpretować.
Pomyłki mogą zdarzyć się zarówno sprzedawcy, jak i kupującemu, a ich negatywne skutki dotykają obu stron umowy. Rodzi się wówczas pytanie, czy taka umowa jest ważna i jak uchronić się przed niekorzystnymi skutkami?
Mylne wyobrażenie
Najczęściej będziemy mieli do czynienia z klasycznym błędem uregulowanym w kodeksie cywilnym. Najogólniej można stwierdzić, że jest nim mylne wyobrażenie o rzeczywistości.
Słowa lub zachowania osoby działającej pod wpływem błędu mają w jej mniemaniu zupełnie inne znaczenie, niż nadałby im przeciętny, uważny odbiorca. W odniesieniu do umów zawieranych przez Internet błędem będzie mylne wyobrażenie o kontrahencie, przedmiocie umowy, jego cechach lub cenie.
PrzykładSprzedawca działa pod wypływem błędu, jeśli w ofercie napisał, że sprzedaje towar za 100 zł, gdy miał na myśli 1000
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta