Zwrot towarów to nie odsprzedaż
Jeśli producent decyduje się na odkupienie swoich towarów od hurtownika, to nie ma podstaw do wystawiania faktury korygującej ich pierwotną sprzedaż. Dochodzi bowiem do zawarcia nowej transakcji
- Prowadzimy dystrybucję naszych produktów za pośrednictwem hurtowników. Sprzedajemy im partie towarów i monitorujemy stan sprzedaży. Gdy okazuje się, że towary u hurtownika nie sprzedają się, a upływają terminy przydatności do użycia, decydujemy się czasami na ich odpłatne odebranie od hurtowników i sami podejmujemy decyzję, co do sposobu ich zagospodarowania. Czy należy takie
zdarzenia uznawać za zwrot towarów ze wszystkimi tego konsekwencjami podatkowymi (w tym wystawieniem faktury korygującej), czy też za odsprzedaż przez hurtownika (tzw. sprzedaż powrotną)? – pyta czytelnik.
Moim zdaniem nie ma tutaj podstaw do wystawienia faktury korygującej wcześniejszą sprzedaż. Nie doszło bowiem do zwrotu towarów. Zwrot towarów utożsamiam raczej z sytuacją, w której towary zwracane są w ramach reklamacji czy błędnie zrealizowanego zamówienia (np. wydano za dużo towaru) lub też z innymi sytuacjami, w których należałoby uznać, że pierwotna sprzedaż do kontrahenta (hurtownika) nie była definitywna (bo nie była w pełni lub w całości prawidłowa).
Innymi słowy, w przypadku zwrotu towarów dochodzi do anulowania wcześniejszej sprzedaży w całości lub w części na skutek ziszczenia się określonych okoliczności lub zaistnienia zdarzeń. Tutaj zaś raczej wyłącznie z dobrej woli producenta i chęci utrzymywania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta