Słaby eksport branży motoryzacyjnej gospodarka
Zagraniczna sprzedaż fabryk aut oraz zakładów produkujących części i akcesoria spadnie w tym roku o 1,3 – 1,8 mld euro. Wszystko przez mały popyt w Europie Zach.
Po rekordowym dla branży motoryzacyjnej roku ubiegłym przyszedł zimny prysznic. Eksport polskiego przemysłu samochodowego słabnie od początku roku: w styczniu wyniósł nieco ponad 1,5 mld euro i zmalał w porównaniu z ubiegłym rokiem o blisko 4,5 proc. W lutym (1,62 mld euro) był słabszy od ubiegłorocznego o prawie 3 proc. W rezultacie po pierwszych dwóch miesiącach roku – to najnowsze dane – wartość wysyłanych za granicę części, a także nowych samochodów oraz silników wyniosła nieco ponad 3,1 mld euro i okazała się o 3,6 proc. mniejsza niż w tym czasie przed rokiem.
Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl cały obecny rok będzie przyprawiał producentów o ból głowy. Przyniesie bowiem spadek eksportu do poziomu 17,3 – 17,8 mld euro z przeszło 19 mld euro rok wcześniej.
Kiepsko wygląda zwłaszcza eksport samochodów. Za okres styczeń – luty sprzedaż na rynkach unijnych ledwo przekroczyła 900 mln euro i była o ponad jedną dziesiątą słabsza niż rok wcześniej. Ale ze sprzedażą poza UE jest jeszcze gorzej – przyniosła niecałe 112 mln euro i spadek o jedną trzecią. Najważniejszym odbiorcom – Włochom i Niemcom – sprzedaliśmy odpowiednio o 13 oraz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta