Co zrobić, aby usługi i handel były dostępne przez całą dobę
Pracodawcy, którzy chcą uelastycznić godziny aktywności firmy i zwiększyć konkurencyjność na rynku, mogą wprowadzić pracę zmianową. Muszą jednak pamiętać o podstawowych gwarancjach dla załogi
Praca zmianowa rozumiana jako stanie przy taśmie w fabryce odchodzi do lamusa. Ta forma staje się coraz bardziej popularna w usługach i handlu. Obejmuje nie tylko centra handlowe czynne od rana do późnego wieczora. Także firmom sprzedającym usługi globalnie coraz częściej zależy na tym, aby ich personel świadczył pracę przez 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu, aby obsłużyć klientów zagranicznych, którzy nie mają akurat dnia wolnego od pracy lub działają w innych strefach czasowych.
Rozbieżność w definicjach
Kodeks pracy określa, że praca zmianowa jest świadczona według ustalonego rozkładu czasu pracy przewidującego zmianę pory wykonywania pracy przez poszczególnych pracowników po upływie określonej liczby godzin, dni lub tygodni. W tym trybie zatrudnieni przychodzą do firmy w różnych godzinach w ciągu dnia, pracując na określonej zmianie.
Natomiast zgodnie z dyrektywą 2003/88/WE pracownicy zmianowi zmieniają się na tych samych stanowiskach pracy według określonego harmonogramu w systemie następowania po sobie. Formalnie zatem tzw. praca na zakładkę, czyli takie ułożenie grafiku, w którym podwładni w którymś momencie w ciągu dnia pracują wspólnie, np. pierwsza zmiana kończy się o 15, a druga zaczyna już o 14, uniemożliwia uznanie pracy za zmianową na poziomie unijnym.
Pamiętajmy, że jedną z największych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta