Skutki mylenia premii z nagrodą
Jeśli szef określi zasady nabywania prawa do świadczenia za wyniki w pracy nie może się później wykpić z jego wypłaty, powołując się na uznaniowość w jego przyznawaniu.
Premia to uzupełniający składnik wynagrodzenia za pracę. Często jest to jednak istotny element płacowy, zwłaszcza gdy jej wysokość jest znaczna lub gdy ma ona stały charakter, a wynagrodzenie zasadnicze jest niewysokie. Pracodawcy wprowadzają premię, aby mobilizować załogę do osiągania jak najwyższej jakości oraz wydajności pracy.
Prawo do premii nie zostało określone ogólnymi przepisami kodeksu pracy. Najczęściej wynika tylko z wewnętrznych postanowień obowiązującego w danej firmie układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania albo bezpośrednio z umowy o pracę konkretnego pracownika.
W praktyce wytworzyły się dwa zasadnicze rodzaje premii: regulaminowa i uznaniowa. Jednak decydujące znaczenie ma nie nazwa tego składnika pensji, lecz jego faktyczny charakter wynikający z treści umownych postanowień stron lub z przepisów płacowych obowiązujących w danej firmie.
Roszczeniowy charakter
Decydującym kryterium, które pozwala rozróżnić rodzaj premii, a właściwe odróżnić premię od nagrody, jest to, czy odpowiednie akty prawne (układy zbiorowe, regulaminy lub umowy o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta