Nie ma szczegółowych zasad ewidencji
W praktyce przychód ze sprzedaży towarów przez Internet ujmowany jest w księgach w momencie wystawienia faktury. Trzeba jednak pamiętać o wiarygodnej wycenie kosztów i prawdopodobieństwie uzyskania korzyści ekonomicznych.
Anna Kaczmarek
W ustawie o rachunkowości (dalej: uor) nie zawarto szczegółowych uregulowań w zakresie ewidencji księgowej sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem internetu. W tym przypadku należy zatem stosować zasady ogólne zawarte w art. 6 ust. 1 tej ustawy. Otóż w myśl tego przepisu w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego (zasada współmierności przychodów i kosztów), niezależnie od terminu ich zapłaty (zasada memoriału). Wartość przychodu określa się w kwocie netto, to znaczy w wysokości cen sprzedaży skorygowanych o udzielone rabaty, bonifikaty, opusty i skonta, bez należnego podatku od towarów i usług.
Kiedy następuje realizacja
Ustawa o rachunkowości nie określa również, pod jaką konkretnie datą przychód ze sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem internetu uważa się za zrealizowany. W celu uniknięcia rozbieżności pomiędzy przepisami bilansowymi i podatkowymi, ustalając moment powstania przychodu ze sprzedaży internetowej, dla celów bilansowych w praktyce stosuje się przepisy ustaw o podatkach dochodowych.
Więcej w standardach
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 10 ust. 3 uor, jeżeli ustawa i wydane na jej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta