Protokół może uchronić zamawiającego przed odwołaniami
Obowiązkiem zamawiającego jest bieżące dokumentowanie wszystkich czynności podejmowanych w trakcie prowadzenia przetargu, by umożliwić nieograniczony wgląd do protokołu zainteresowanym na każdym etapie postępowania.
Zasada jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowi jeden z gwarantów rzetelności jego prowadzenia. Przejawem prawidłowej realizacji tej zasady jest bieżące sporządzanie protokołu z postępowania o udzielenie zamówienia. Dokładność i bieżące wywiązywanie się z tego obowiązku może uchronić zamawiającego przed nadmierną liczbą odwołań.
Obowiązek ustawowy
Przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych (PZP) nakładają na zamawiającego obowiązek sporządzania pisemnego protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (dalej: protokół) w każdym trybie udzielania zamówienia publicznego. Obowiązkiem zamawiającego jest zatem bieżące dokumentowanie wszystkich czynności podejmowanych przez niego w trakcie trwania postępowania o udzielenie zamówienia.
Co istotne, obowiązek ten powstaje jeszcze przed wszczęciem przez zamawiającego konkretnego postępowania, a mianowicie już w momencie szacowania przez niego wartości zamówienia. Wybór oferty najkorzystniejszej również nie oznacza zwolnienia z obowiązku protokołowania. Po zakończeniu postępowania zamawiający zobligowany jest bowiem do wskazania informacji dotyczących zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Orzecznictwo
Sporządzenie protokołu postępowania o zamówienie publiczne stanowi obowiązek...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta