Afryka, Ameryka Południowa i Azja czekają na polskie firmy
Według prognoz zagraniczna sprzedaż krajowych przedsiębiorstw może być o 10 proc. większa niż w 2014 r.
adam woźniak
Wzrost eksportu jest jednym z głównych motorów napędowych polskiej gospodarki od początku lat 90. Jego udział w tworzeniu PKB systematycznie rośnie. Jeśli jeszcze przed akcesją Polski do Unii Europejskiej wynosił 19 proc., to w ubiegłym roku sięgnął już 42 proc. – Sądzę, że na koniec przyszłego roku ten udział wzrośnie do 48 proc., a w perspektywie 2020 roku przekroczy 60 proc. – mówi wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński.
W pierwszych ośmiu miesiącach 2015 roku polski eksport wart był już 115,6 miliarda euro. To o 7,2 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Co istotne, udało się także zwiększyć dodatnie saldo w handlu zagranicznym: w końcu sierpnia przekroczyło 2,2 mld euro, podczas gdy w okresie styczeń–sierpień 2014 roku wynosiło nieco ponad 1,9 mld euro.
Optymistyczne są także prognozy. Jak zakłada Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), opierając się na szacunkach potencjału gospodarczego polskich producentów oraz zmianach w popycie na polskie towary, eksport w końcu 2015 roku powinien wzrosnąć do 173 mld euro. Byłoby to więcej o jedną dziesiątą w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dynamika wzrostu okazałaby się w takiej sytuacji dwukrotnie wyższa niż w roku 2014, w którym wartość eksportu przekroczyła 163...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta